Mit hjerte bløder

\"\"

Mit hjerte bløder for dig der lever med kronisk sygdom. Dig der lever med smerter eller andre gener. Dig der lever med eksem eller akne, dig der lever med fibromyalgi eller ME, dig der plages af leddegigt og dig der er træt af at være oppustet og have kronisk forstoppelse. Sygdom og smerte kan forhindre dig i at deltage aktivt i dit eget liv. Det kan forhindre dig i at gøre de ting du vil, skal eller har brug for at gøre, enten for dig selv, eller for andre. 

Jeg tror på at alle har noget vigtigt at bidrage med i denne verden. Men hvis du er ramt af kronisk sygdom, kan du være forhindret i dette. Sygdom og smerte kan gøre dig nødsaget til at sige dit job op, det kan forhindre dig i være den mor eller far du gerne vil være, og det kan forhindre dig i at nå eller opleve det du gerne vil i dette liv. Mit ønske er at hjælpe dig til at få det bedre, så du i igen kan leve dit liv til fulde og være den mor du gerne vil være og gøre det, som er vigtigt for dig. Jeg tror på at alle har ret til at leve deres liv fuldt ud og jeg tror på at kronisk sygdom kan helbredes. Jeg vil hjælpe dig til et liv med mere energi, livskvalitet og færre smerter og gener. 

 

Hvordan det hele startede: 

Min mor  døjer med med en række nervesygdomme, herunder borreliose, fibromyalgi og ME/CFS . Hun har selv opsøgt, gjort og prøvet en masse for at få det bedre gennem årene. I december 2017, købte hun bogen “Den medicinske seer” på  opfordringer fra diverse venner og bekendte. En dag åbnede jeg bogen for lige at se hvad det nu handlede om, og jeg blev straks opslugt og læste bogen på en uge. Jeg var overvældet over de svar som Anthony William (herefter AW) tilbød, på sygdomme som ingen andre havde nogen svar på. Gentagne gange i bogen påstod AW at her var svaret på disse kroniske sygdomme, han beskrev den bagvedliggende årsag og hvad du skal gøre for at blive rask. Jeg må indrømme at den rationelle del af mig var en smule skeptisk til at starte med, naturligt nok. Dog kunne jeg ikke se nogen risiko ved at afprøve hans foreskrevne metoder. De negative konsekvenser ved at spise mere frugt og grønt, samt udelade mælk, æg og gluten samt et par andre ting, og tilføje nogle kosttilskud, var svære at få øje på. Det værste der kunne ske, var nok bare at man blev sundere, omend ikke helbredt. Samtidig havde en anden del af mig faktisk en rigtig god følelse omkring ordene i bogen, og jeg følte på et plan at dette faktisk var noget jeg havde ledt efter hele mit liv, i min søgen efter hvordan jeg bedst hjælper mine medmennesker.  

Jeg foreslog min mor at vi afprøvede AW’s forskrifter sammen og som et utilsigtet nytårsfortsæt, gik vi straks i gang med at implementere den nye livsstil lidt efter lidt, fra januar 2018. Vi begyndte at drikke citronvand om morgen, spise frugt-smoothie til morgenmad og spise meget mere frugt i løbet af dagen. Vi udfasede langsomt æg, mælk og gluten fra vores kost.  

Ca. et år fra den dag vi startede, havde var jeg sluppet mælk, æg, gluten og kaffe 100 %. jeg havde vænnet mig til at spise råt frugt og grønt indtil aftensmad de fleste dage, og jeg havde lært nye opskrifter og fundet alternativer til de ting jeg havde udeladt. Vi var godt i gang med at få den nye livsstil ind under huden. I løbet af kort tid, havde vi begge oplevet så mange forbedringer i sind og krop, at jeg vidste der var noget sandhed i det her. Jeg kunne mærke dybt inde i mig selv at dette var godt for min krop og at det også ville kunne hjælpe mange andre. Der var ingen vej tilbage. Aldrig om jeg nogensinde havde tænkt mig at slippe denne livsstil. Jeg har aldrig haft det bedre og her efter 7 år på “AW-kost” kan jeg stadig sige at jeg aldrig nogensinde kommer til at spise som jeg gjorde førhen igen. Fordi det vil betyde at jeg skal give afkald på en masse godt. At gå tilbage ville betyde at jeg skulle give afkald på en øget livskvalitet. En livskvalitet som en kop kaffe og et stykke kage med mælk, æg og gluten ikke kan opveje. Og jeg var ikke engang rigtig “syg” før. 

 

Hvad AW-kost har gjort for mig: 

Når man laver en gradvis ændring, kan det være svært at få øje på forandringerne der sker. Man vænner sig hurtigt til den nye status quo. Det var da heller ikke uden “snyd” at jeg først rigtig fandt ud af hvad denne kostform gjorde for mig. I løbet af det første års tid, tillod jeg stadig mig selv at “snyde” en sjælden gang imellem, ved f.eks. At spise et stykke almindelig kage nu og da. Men som tiden gik, blev prisen for at “snyde” mere og mere mærkbar. Så mærkbar, at jeg til sidst var meget motiveret for at lade være og slet ikke havde lyst til at spise de ting længere.. (- og motivation er ekstremt vigtigt – uden den kommer man ikke langt). Som jeg plejer at sige når andre spørger hvordan jeg holder mig i skindet: Det er ikke fordi jeg skal. Det er ikke fordi andre siger jeg skal. Jeg må gerne spise æg, mælk og gluten, hvis jeg vil. Men jeg vil ikke. Jeg vil gerne blive ved med at have det så dejligt som jeg har det nu. Og jeg ved hvad der sker hvis jeg spiser de ting – jeg har været der.  

AW-kost har forbedret min livskvalitet på måder som jeg meget nødigt vil give afkald på. Her er de listet op i punktform (intime detaljer forekommer – læsning på eget ansvar): 

  • Mindre ondt i knæene 
  • Mindre oppustet (især når jeg drikker sellerijuice) 
  • Hyppigere og mere regelmæssige toiletbesøg samt blødere afføring (led af kronisk forstoppelse og hård mave) 
  • Kronisk kløe i skedeåbning op til menstruation er helt væk 
  • Mere energi og mere stabilt energiniveau i løbet af dagen (især efter kaffen var kvittet) 
  • Mere klarhed i hovedet  
  • Langt færre cravings (jeg spiste f.eks. meget chokolade før) 
  • Mindre ørevoks (det var meget) 
  • Intolerence over for chili er forsvundet 
  • Aldrig mere blister i munden 
  • Aldrig mere sure opstød 
  • Hvide pletter på neglene væk 
  • Stærkere negle 
  • Generelt større velbefindende 
  • Næsten aldrig syg mere (forkølelse/influenza) 
  • Jeg kan klare mig bedre med for lidt søvn 
  • Mindre svedlugt 
  • Mindre sure tæer 
  • Hvide sten i svælget (tonsil stones) stort set aldrig mere 
  • Meget mindre luft i maven (jeg prutter faktisk næsten aldrig, og hvis jeg gør så lugter det ikke – kun hvis jeg spiser bønner og kikærter) 

Førhen, var nogle af de gener jeg levede med ildelugtende prutter, sure tær, voldsom svedlugt, bløde negle med hvide pletter, blister i munden, intolerence for chili, tilbagevendende kløe i skedeåbningen, slem oppustethed, kronisk forstoppelse og ondt i knæene ved løb, dans, trappegang, hårdt underlag og lange traveture.  

Gener som mange mennesker lever med, måske endda uden at tænke så meget over det. Eller som mange måske tror at der ikke er noget at gøre ved og man må bare vænne sig til at leve med det.  

At være sluppet af med disse gener har betydet for mig at jeg nu kan gå i det tøj jeg vil uden at tage højde for hvordan jeg ser mindst gravid ud, jeg kan være på farten i det samme tøj en hel dag uden at lugte af gnu eller sure tær senere på aftenen. Jeg behøver heller ikke bekymre mig om at andre skal belemres med mine (slemme) prutter eller gå en hel dag og holde luften inde med ondt i maven til følge. Blister i munden og kløe i skedeåbningen var irriterende og smertefuldt og virkelig rart at være fri for. Jeg kan gå lange ture, tage på vandretur, stå på ski og danse salsa, takket være mine nu smertefrie knæ (det er nok det allerstørste!). Jeg får kun stadig ondt i knæene ved løb eller lign. Jeg er næsten aldrig syg mere og jeg har ellers lidt meget af sæsoninfluenza med høj feber og opkast. Jeg kan spise ligeså meget chili jeg vil og mit energiniveau er dejligt stabilt.  

Jeg føler mig som herre over min krop og jeg ved skal jeg skal gøre for at passe på mig selv. Jeg ved hvordan jeg skal adressere det som måtte komme og hvad jeg kan gøre for f.eks. at undgå årstidens influenza. Viden er magt og jeg ønsker at dele denne viden med dig så du også kan forbedre dit helbred og have det så rart som muligt.  

 

 

Ikke færdigt:  

Ifølge den medicinske seer, skyldes alt sygdom en sygdomsfremkaldende  organisme, der kommer ind i din krop. En virus eller en bakterie. Det gælder også de sygdomme man i dag ikke har nogen forklaring på eller hvor man forklarer sygdommen med at sige til patienten at vedkommendes immunforsvar angriber kroppen uden årsag. 

Der er altid en årsag. Og den kan heldigvis fikses. 

Get In Touch